Måndag - skolångest 9/8 ♥

Herregud! Om en vecka kommer jag ha avklarat första dagen av årkurs 9 Ht 2010. Omg! Jag VILL inte! Men mitt i all ångest ser jag ett litet litet ljus. För jag har bestämt för att ha tre mål med nian. Tre mål som jag tror kommer göra allt lite enklare. Tre mål, som jag tycker alla elever borde tänka på!
  1. Planera: Gör saker (läxor) i tid. Planera tiden och använd den väl. Låt inte ett arbete ligga och vänta tills du måste sitta och plugga skiten ur dig bara för att du varit lat.
  2. Tänk positivt: Tänk positiva tankar om skolan. Tänk att du får gå en sådan bra utbildning. Tänk att du får lära dig nya, viktiga saker varje dag. Tänk att du får träffa trevliga och roliga människor varje dag. Klassen blir ju faktiskt lite som en familj. Mitt mål, med detta målet är att jag varje dag ska tänka sånna här tankar: "Fan vad kul det ska bli att gå till skolan", "Vad roligt det ska bli att träffa alla", "Idag ska jag lära mig något nytt".
  3. Slappna av: För mig är denna punkten kanske den viktigaste. Jag har en tendens att sätta väldigt höga krav på mig själv. Och när det inte går som jag vill blir besvikelsen så onödigt stor. Jag straffar mig själv om jag inte får högsta poäng elr betyg, men saker blir inte bättre med straff. Slappna istället av. Tänk, allt löser sig. Det är inte hela världen om du inte får högsta på ett prov. Det är fortfarande bara högstadiet. Betyg, som egentligen inte betyder ett skit sålänge du kommer in på den linjen du vill gå på. Se till att ha kul. Att gå i skolan och lära sig nya saker ska vara KUL! Skolan är en så stor del av våra liv att om vi hela tiden skulle brusa upp oss inför varje minsta sak, eller ha omöjligt höga krav på oss själva, då skulle inte saker bli bättre. Snarare sämre, vi skulle gå sönder och inte orka. Ta hand om dig!

Kommentarer
Postat av: madde

Vad fin du är vännen ♥

Och jag håller verkligen med dig!



pussar ♥

2010-08-10 @ 01:31:36
URL: http://madeleinesoderstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0