Sötsuget växer...

Alltså jag är så sugen på ngt nu att jag vet inte vad! Det bara växer och växer. Och vi har inget kvar att äta. Från klockan tre har jag och Agnes levt på tortellini (stavning), cashewnötter, digestivekex och havregrynsgröt. Det låter kanske mycket men jag åt inte ngn ordentlig lunch. Så jag har i princip ätit detta ovan + frukost idag. Blir irriterad. Nu när jag läser för att det ser ut att vara så mycket, men varför är jag då hungrig? Haha. Men jag är inte sugen på mat, utan denna chokladkakan hade suttit fint. Att den är GI-vänlig är bara ett plus! :)



Ingredienser:
                                          
100 gram mörk choklad. (70%)                   
2 st ägg
125 gram smör                                           
1 krm salt
0.5dl färdigt kaffe                                      
2 dl valnötter (krossade till formen)
0.5 dl flytande honung             


1. Sätt ugnen på 175 grader. Bryt chokladen i små bitar. Smält den tillsamans med smöret i vattenbad. Blanda i kaffet och honungen.

2. Vispa äggen fluffiga med saltet i ngn minut.

3. Vänd försiktigt ner (vispa inte) chokladblandningen i äggen. Smöra en form, helst en liten form. Bröa med de krossade valnötterna.

4. Häll i smeten i formen och ställ in på ett galler i nedre delen av ugnen. Baka i ca 30-35 minuter.

5. Ta ut formen ur ugnen och täck med kökshanduk i ngn minut.

6. servera med grädde, nötter och bär.

Tips: Den är minst lika god dagen efter, occh vissa tycker den är godare kall...

Lycka till! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0