I valet och kvalet...

Det är mindre än en månad kvar tills jag måste göra ett svårt val. Jag ska välja ett gymnasium som jag ska tillbringa mina tre närmaste år på. Det är många tankar som snurrar i skallen och ångesten är påtaglig. Jag är inte ensam. Alla niondeklassare kämpar just nu med samma känslor och ångest som jag gör.

 

Gymnasievalet är ett viktigt val. Femton och sexton år gamla ska vi göra ett val som kommer påverka vår framtid. Positivt eller negativt. Vare sig vi vill eller inte. Är det inte konstigt? Att valet vi gör nu kommer att påverka hela livet. Här snackar vi makt och inflytande! Men är det bra eller dåligt? Kan man begära att man så ung ska kunna ta det ansvaret? Vet alla vad de vill bli när de blir vuxna? Jag kan ju bara svara för mig och jag har inte den blekaste aning om vad jag vill bli. Det är därför jag tänker bredd.

 

Vad menar jag med bredd? Jo, jag vill ha en bred utbildning som gör att jag får många möjligheter den dag jag väl bestämt mig för vad jag vill göra med mitt liv. Tyvärr tror jag inte alla tänker så. Det är oroväckande många som bara tänker på en sak. Att ha kul i tre år. Självklart tycker jag också att gymnasiet ska vara tre roliga år, annars kommer det inte funka. Jag menar inte heller att verka präktig, eller att jag tror att jag gör rätt medan alla andra gör fel. Missförstå mig inte. De flesta inser nog bara inte allvaret. Så här ser dagens skola och samhälle ut. Den nuvarande regeringen vill att ungdomar ska undvika studieuppehåll och att man så snabbt som möjligt ska komma ut på arbetsmarknaden. De är inte heller så intresserade av att utjämna skillnader mellan ungdomar som kommer från familjer där föräldrarna studerat på högskola och familjer med ickeakademisk bakgrund.

 

För kunde man läsa upp sina betyg på komvux och på så sätt komma ikapp sina forna klasskamrater som gått en linje med behörighet till högskolan. Men detta är inte längre en självklarhet. Det dras ständigt ner på komvuxs resurser och i och med meritpoängen har inte ens den som gick ut med högsta betyg i alla ämnen för något år sedan lika stor chans att komma in på högskolan som vi kommer att ha. Förut kunde man som högst få 20.0 poäng, men idag kan man läsa extra och få två och en halv så kallade ”meritpoäng”. Nu är 20.0 höjt till 22.5 poäng. Den nya gymnasiereformen innebär också mycket större skillnader mellan de yrkesförberedande och högskoleförberedande programmen. Detta gör att det inte går att välja om på samma sätt som förut.

 

För mig är det helt otänkbart att ens tänka tanken på att välja ett yrkesförberande program. Jag vet som sagt inte vad jag vill göra med mitt liv ännu och jag vill inte hamna i en situation som kommer att bli svår att ta sig ur. Det skulle bara bli en lång och krånglig omväg. Om du däremot redan är helt säker på vad du vill bli, exempel snickare, florist, frisör eller lastbilschaufför, då är det väl inget som motsäger att det är bättre att gå ett yrkesförberedande program. Tänk efter både en eller två eller kanske till och med tre gånger innan du väljer gymnasium. Hur vill du spendera dina tre år på gymnasiet? Vad vill du göra efter gymnasiet? Välj ett gymnasium som känns rätt både med hjärtat och hjärnan. Vill du ägna ytterligare några år i skolan för att läsa upp dina betyg efter gymnasiet? Eller vill du ta ett break och resa eller jobba innan du söker in på den utbildning som du vill gå?

 

Valet är helt i dina egna händer.

Signe Gry


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0