prestera mera

Härliga torsdag! Idag är jag ledig från skolan så jag struntade i att ställa klockan och unnade mig en sovmorgon. Skönt. Mamma och pappa åkte till Stockholm imorse vilket betyder att jag är ensam i huset fram till söndag. Inte för att jag tänkt vara ensam. Att sova själv i ett hus är inte riktigt min grej, även om vårt hus är det snällaste.
 
Idag har jag massor att göra, en ledig dag är lika med tid till att göra saker som annars inte hinns med, till exempel att plugga (love life). Det gäller att hänga med nu på slutspurten innan jul, inte kul att ha saker hängandes över en på lovet. Samtidigt är det så himla tråkigt att allt känns som måsten hela tiden, inget görs för att det är roligt. Det är det som är skolans huvudproblem, när allt ska värderas och betygsättas försvinner också glädjen med att lära sig nya saker. Att skolan dessutom bara är ett delmål för vad som komma skall förstår jag varför så många tröttnar och förlorar motivationen att plugga. Att pressen utifrån, från samhället, att prestera hela tiden ökar gör också att allt fler tillslut inte orkar kämpa längre. När ska politikerna lära sig att morotssystemet inte fungerar i längden? Det skapar ett uppdelat samhälle, ett vi och dem, ett samhälle med en liten elit och ett stort utanförskap. Forskningsstudier visar också på att människor som lever i länder med stor ojämlikhet mår sämre. Undersökningar pekar på att dessa samhällen är mer socialt dysfunktionella, vilket i sin tur har negativ påverkan på många andra faktorer. Det fungerar som en slags dominoeffekt. Det intressanta är att ojämlikhet inte bara påverkar de sämst ställda. Det är bevisat att alla människor, rika och fattiga, mår sämre av ojämlikhet. Andelen sociala problem och hälsorelaterade problem är mycket högre i ojämlika länder än i de mindre ojämlika. Alla vinner på ett jämställt samhälle.
 
Nu känner jag att jag gled iväg lite men jag tror ni förstår vad jag menar. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0